ICPMS
Další informace
WebinářeO násKontaktujte násPodmínky užití
LabRulez s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Obsah dostupný pod licencí CC BY-SA 4.0 Uveďte původ-Zachovejte licenci.
Autor
Vědavýzkum.cz
Vědavýzkum.cz
Cílem portálu Vědavýzkum.cz je uveřejňovat relevantní, přehledné a aktuální informace o výzkumu, vývoji a inovacích a navazujících oblastech (ochrana duševního vlastnictví, transfer technologií a znalostí, komercializace, spolupráce s aplikační sférou atd.) pro nejširší cílovou skupinu.
Tagy
Článek
Věda a výzkum
Logo of LinkedIn

Hon na body: Jak systém hodnocení ovlivňuje vědeckou praxi

Út, 12.5.2020
| Originální článek z: Vědavýzkum.cz
Nová studie ukazuje, že vědci si nejsou tak úplně vědomi vlivu, který na jejich práci má systém hodnocení výsledků vědecké práce. Vyplynulo také, že hodnocení ovlivňuje odlišně přírodovědné a humanitní obory.
<p>Pixabay/Gerd Altmann: Hon na body: Jak systém hodnocení ovlivňuje vědeckou praxi </p>

Pixabay/Gerd Altmann: Hon na body: Jak systém hodnocení ovlivňuje vědeckou praxi

Nová studie ukazuje, že vědci si nejsou tak úplně vědomi vlivu, který na jejich práci má systém hodnocení výsledků vědecké práce. Ze závěrů studie také vyplynulo, že hodnocení ovlivňuje odlišně přírodovědné a humanitní obory.

Autorky Julie Rowlands, která na australské Deakin University vede centrum Research for Educational Impact, a Susan Wright, která na prestižní dánské Aarhus University vede Centre for Higher Education Futures, aktuálně publikovaly v časopise Studies in Higher Education výsledky své studie. Sledují v ní, jak specifické systémy (národního) vědeckého hodnocení ovlivňují chování vědců. Přestože se o negativních důsledcích různých systémů hodnocení vědecké práce diskutuje stále častěji, nový výzkum přináší některé neočekávané výsledky. Mimo jiné nabízí zajímavou komparaci – srovnává totiž jedno pracoviště z oboru přírodních věd a jedno pracoviště z humanitních oborů. Obě oddělení z téže nejmenované dánské univerzity přitom je v mezinárodním srovnání možné považovat za vysoce kvalitní.

Přírodní versus humanitní?

Mezi oběma pracovišti se objevila řada klíčových rozdílů. Z rozhovorů s jednotlivými pracovníky na obou pracovištích například vyplynulo, že na přírodovědném oddělení nikdo, kdo zároveň neměl i administrativní pozici, o konkrétních detailech tamějšího systému hodnocení nic nevěděl. A pouze jeden z dotazovaných členů oddělení zmínil, že systém hodnocení výzkumu hraje roli při rozhodování o výzkumném zájmu. Celkově na oddělení přitom převládala představa, že systém hodnocení na výzkumné praktiky jednotlivých vědců nemá žádný vliv nebo o dánském systému hodnocení nevěděli prakticky vůbec nic. Není přitom bez zajímavosti, že samotné přírodovědné oddělení pro rozdělování vnitřních prostředků na výzkum vůbec výsledky jednotlivých vědců podle národního systému hodnocení nevyužívalo. Autorky studie tvrdí, že si oddělení může dovolit ignorovat výsledky národního hodnocení, protože: „výzkumný program oddělení byl už původně mimořádně produktivní a přinášel dostačující ekonomický a symbolický kapitál, který zajišťoval, že budoucnost oddělení nebyla nijak ohrožena.“

Naproti tomu na humanitním pracovišti všichni zpovídaní členové o systému hodnocení věděli a dokázali ho i relativně detailně popsat. Samotné pracoviště pravidelně rozesílalo připomínky, které se hodnocení týkaly. Obdobně také jednotliví členové oddělení vypovídali, že systém hodnocení má vliv na jejich výzkum: „Musím si být jistý, že alespoň něco je použitelné v systému hodnocení… To už je modus operandi dnešního výzkumu… Psát články a zpracovávat celý projekt po kouskách tak, aby ho bylo možné přetavit do peer review článků pro systém hodnocení.“

Na humanitním oddělení se tak věnovala systému hodnocení pečlivá pozornost, přestože se neužívalo k hodnocení výkonu jednotlivých pracovníků. Důvod, proč tomu tak je, spočívá podle autorek ve sdíleném pocitu ohrožení a zranitelnosti mezi jeho pracovníky. To podle obou autorek souvisí se složitou pozicí sociálních a humanitních věd na dánských vysokých školách, které před nedávnem zažily výrazné škrty v prostředcích na výzkum a výuku. Aby si tak humanitní oddělení zajistilo politickou legitimitu a ekonomickou stabilitu, orientovalo svou výzkumnou praxi právě podle národního systému hodnocení.

Hon na body

Další zásadní rozdíl, kterého si autorky všimly, se vyskytoval mezi generacemi. Doktorandi a především juniorní výzkumníci (postdoci) nejenom výrazně častěji mluvili o výsledcích hodnocení výzkumu, ale také podle nich svou výzkumnou praxi orientovali. Na přírodovědném oddělení se to projevovalo především ve vztahu k impakt faktoru vědeckých časopisů. Mladí výzkumníci byli přesvědčení, že rozhodnutí o vhodné strategii, kam a jakým způsobem publikovat (a jak se to projeví v jejich profilu podle indikátoru systému hodnocení), bude mít přímý vliv na jejich budoucí uplatnění. Někteří z dotazovaných to dokonce považovali za téměř směnný obchod: „Zdá se mi zjevné, že systém hodnocení je jako ekonomika, kde lze obchodovat. Když se jako výzkumník přihlásíte na pozici, můžete říct: Během posledních několika let jsem hodně publikoval, tudíž pokud do mě investuje, získáte hodně bodů.“

Z výzkumu ovšem vyplývá, že systém hodnocení hrál mnohem větší roli na humanitním oddělení. Tamější badatelé otevřeně přiznávali, že systém hodnocení zásadně formuje například jejich publikační chování, vliv na hodnocení na samotný výzkum popírali. Při hlubší diskusi však vyšlo najevo, že systém hodnocení výzkumu a potažmo jeho výsledky mají na konkrétní výzkumnou praxi jednoznačný dopad.

Pro jednoho z profesorů to například znamenalo, že kvůli nedostatku vědeckých časopisů, které by pojednávaly o jeho tématu a které by bylo možné vykázat v systému hodnocení, změnil a posunul hlavní výzkumné téma svého projektu. Řada výzkumníků z humanitního oddělení tak měla pocit, že na jedné straně stojí legitimní výzkumný zájem a na druhé straně nutnost získávat body do hodnocení. Volili tak spíše nekontroverzní, „vyzkoušená“ témata, u nichž byla vysoká pravděpodobnost, že je bude možné publikovat v relativně vysoce impaktovaných vědeckých časopisech. Řada z dotazovaných vědců tak nakonec přiznávala, že se v rámci své vědecké praxe sice vědomě nerozhodují na základě podmínek systému hodnocení, nevědomě ale jejich vědeckou práci ovlivňuje.

Autorky tak studii uzavírají zajímavou poznámkou. Důvodem, proč v tamější vědecké komunitě existuje tak malý odpor k systému hodnocení, přestože je všeobecně neoblíbený, je podle nich to, že si výzkumníci jen málo uvědomují, jak zásadně systém hodnocení ovlivňuje nejen jejich publikační praxi, ale především vědecký výzkum samotný.

Vědavýzkum.cz
Logo of LinkedIn
 

Mohlo by Vás zajímat

Quantification of water in lactose with the OMNIS NIRS Analyzer

Aplikace
| 2024 | Metrohm
Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Farmaceutická analýza

Triple Quadrupole ICP-MS or High Resolution ICP-MS? Which Instrument is Right for Me?

Technické články
| 2017 | Thermo Fisher Scientific
Instrumentace
ICP/MS, ICP/MS/MS
Výrobce
Thermo Fisher Scientific
Zaměření
Potraviny a zemědělství

From Collection to Analysis: A Practical Guide to Sample Preparation and Processing of Microplastics

Technické články
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Rapid Assay of Sodium Hexafluorophosphate for Use in Sodium-Ion Batteries by ICP-OES

Aplikace
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
ICP-OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie

Analysis of Heavy Metals in Cosmetics by ICP-MS - ISO 21392 -

Aplikace
| 2024 | Shimadzu
Instrumentace
ICP/MS
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Ostatní
 

Podobné články

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita
Článek | Webináře

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita

Tentokrát Vás zavedeme do našich laboratoří v České Lípě a představíme Vám testy ekotoxicity.
ALS Czech Republic
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 1
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 1

25. ročník Školy hmotnostní spektrometrie je zaměřen na aplikace hmotnostní spektrometrie v rámci omických metod: “OD HMOTNOSTNÍ SPEKTROMETRIE K OMIKÁM“.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya
Článek | Osobnosti

„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya

Fatma Yalcinkaya je vědkyně, jejíž jméno rezonuje u nás i v zahraničí. Před více než dekádou ji na Technickou univerzitu v Liberci z Turecka přilákal právě nanosvět.
CXI TUL
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 2
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 2

Úterní program 25. Školy MS přinesl 17 odborných přednášek ve 4 blocích zaměřených na základy hmotnostní spektrometrie, metabolomiku a aktuální aplikace v MS.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
 

Mohlo by Vás zajímat

Quantification of water in lactose with the OMNIS NIRS Analyzer

Aplikace
| 2024 | Metrohm
Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Farmaceutická analýza

Triple Quadrupole ICP-MS or High Resolution ICP-MS? Which Instrument is Right for Me?

Technické články
| 2017 | Thermo Fisher Scientific
Instrumentace
ICP/MS, ICP/MS/MS
Výrobce
Thermo Fisher Scientific
Zaměření
Potraviny a zemědělství

From Collection to Analysis: A Practical Guide to Sample Preparation and Processing of Microplastics

Technické články
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Rapid Assay of Sodium Hexafluorophosphate for Use in Sodium-Ion Batteries by ICP-OES

Aplikace
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
ICP-OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie

Analysis of Heavy Metals in Cosmetics by ICP-MS - ISO 21392 -

Aplikace
| 2024 | Shimadzu
Instrumentace
ICP/MS
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Ostatní
 

Podobné články

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita
Článek | Webináře

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita

Tentokrát Vás zavedeme do našich laboratoří v České Lípě a představíme Vám testy ekotoxicity.
ALS Czech Republic
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 1
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 1

25. ročník Školy hmotnostní spektrometrie je zaměřen na aplikace hmotnostní spektrometrie v rámci omických metod: “OD HMOTNOSTNÍ SPEKTROMETRIE K OMIKÁM“.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya
Článek | Osobnosti

„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya

Fatma Yalcinkaya je vědkyně, jejíž jméno rezonuje u nás i v zahraničí. Před více než dekádou ji na Technickou univerzitu v Liberci z Turecka přilákal právě nanosvět.
CXI TUL
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 2
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 2

Úterní program 25. Školy MS přinesl 17 odborných přednášek ve 4 blocích zaměřených na základy hmotnostní spektrometrie, metabolomiku a aktuální aplikace v MS.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
 

Mohlo by Vás zajímat

Quantification of water in lactose with the OMNIS NIRS Analyzer

Aplikace
| 2024 | Metrohm
Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Farmaceutická analýza

Triple Quadrupole ICP-MS or High Resolution ICP-MS? Which Instrument is Right for Me?

Technické články
| 2017 | Thermo Fisher Scientific
Instrumentace
ICP/MS, ICP/MS/MS
Výrobce
Thermo Fisher Scientific
Zaměření
Potraviny a zemědělství

From Collection to Analysis: A Practical Guide to Sample Preparation and Processing of Microplastics

Technické články
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Rapid Assay of Sodium Hexafluorophosphate for Use in Sodium-Ion Batteries by ICP-OES

Aplikace
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
ICP-OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie

Analysis of Heavy Metals in Cosmetics by ICP-MS - ISO 21392 -

Aplikace
| 2024 | Shimadzu
Instrumentace
ICP/MS
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Ostatní
 

Podobné články

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita
Článek | Webináře

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita

Tentokrát Vás zavedeme do našich laboratoří v České Lípě a představíme Vám testy ekotoxicity.
ALS Czech Republic
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 1
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 1

25. ročník Školy hmotnostní spektrometrie je zaměřen na aplikace hmotnostní spektrometrie v rámci omických metod: “OD HMOTNOSTNÍ SPEKTROMETRIE K OMIKÁM“.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya
Článek | Osobnosti

„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya

Fatma Yalcinkaya je vědkyně, jejíž jméno rezonuje u nás i v zahraničí. Před více než dekádou ji na Technickou univerzitu v Liberci z Turecka přilákal právě nanosvět.
CXI TUL
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 2
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 2

Úterní program 25. Školy MS přinesl 17 odborných přednášek ve 4 blocích zaměřených na základy hmotnostní spektrometrie, metabolomiku a aktuální aplikace v MS.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
 

Mohlo by Vás zajímat

Quantification of water in lactose with the OMNIS NIRS Analyzer

Aplikace
| 2024 | Metrohm
Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Farmaceutická analýza

Triple Quadrupole ICP-MS or High Resolution ICP-MS? Which Instrument is Right for Me?

Technické články
| 2017 | Thermo Fisher Scientific
Instrumentace
ICP/MS, ICP/MS/MS
Výrobce
Thermo Fisher Scientific
Zaměření
Potraviny a zemědělství

From Collection to Analysis: A Practical Guide to Sample Preparation and Processing of Microplastics

Technické články
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Životní prostředí

Rapid Assay of Sodium Hexafluorophosphate for Use in Sodium-Ion Batteries by ICP-OES

Aplikace
| 2024 | Agilent Technologies
Instrumentace
ICP-OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie

Analysis of Heavy Metals in Cosmetics by ICP-MS - ISO 21392 -

Aplikace
| 2024 | Shimadzu
Instrumentace
ICP/MS
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Ostatní
 

Podobné články

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita
Článek | Webináře

Webinář ALS Czech Republic: Ekotoxicita

Tentokrát Vás zavedeme do našich laboratoří v České Lípě a představíme Vám testy ekotoxicity.
ALS Czech Republic
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 1
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 1

25. ročník Školy hmotnostní spektrometrie je zaměřen na aplikace hmotnostní spektrometrie v rámci omických metod: “OD HMOTNOSTNÍ SPEKTROMETRIE K OMIKÁM“.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya
Článek | Osobnosti

„Pobaví mě, když mi lidé řeknou, že nevěří v nano,“ říká Fatma Yalcinkaya

Fatma Yalcinkaya je vědkyně, jejíž jméno rezonuje u nás i v zahraničí. Před více než dekádou ji na Technickou univerzitu v Liberci z Turecka přilákal právě nanosvět.
CXI TUL
tag
share
more
25. Škola MS 2024 - den 2
Článek | Nejbližší akce

25. Škola MS 2024 - den 2

Úterní program 25. Školy MS přinesl 17 odborných přednášek ve 4 blocích zaměřených na základy hmotnostní spektrometrie, metabolomiku a aktuální aplikace v MS.
Škola hmotnostní spektrometrie
tag
share
more
Další projekty
GCMS
LCMS
Sledujte nás
Další informace
WebinářeO násKontaktujte násPodmínky užití
LabRulez s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Obsah dostupný pod licencí CC BY-SA 4.0 Uveďte původ-Zachovejte licenci.