Metodický list 19 - Zkoušení způsobilosti - které a jak často?

Po, 1.6.2020
| Originální článek z: Eurachem-ČR
Akreditovaná láboratoř si potřebuje určit, do kterých programů zkoušení způsobilosti (PT) se hodlá zapojit (na jaké úrovni) a jak často (četnost).
Pixabay/Gerd Altmann: Metodický list 19 - Zkoušení způsobilosti - které a jak často?

Pixabay/Gerd Altmann: Metodický list 19 - Zkoušení způsobilosti - které a jak často?

Úvod

Akreditovaná láboratoř si potřebuje určit, do kterých programů zkoušení způsobilosti (PT) se hodlá zapojit (na jaké úrovni) a jak často (četnost). Tím se zabývá návodný dokument EA-4/18 European Co-operation for Accreditation (1) a dále to vysvětluje Pokyn Eurachem (2).

Vyvážený výběr nástrojů

Kvalita odborných činností se zajišťuje několika způsoby, které jsou pro každou laboratoř specifické. Proto EA-4/18 zdůrazňuje, že si každá laboratoř má určit svou vlastní úroveň a četnost účasti v PT po důkladné analýze vlastních opatření pro zajišťování kvality, jako jsou:

  • zapojování se do vývoje metod a provádění validace;
  • zkušenosti s charakterizačními studiemi referenčních materiálů (RM));
  • pravidelné používání referenčních materiálů nebo certifikovaných referenčních materiálů (CRM);
  • interní řízení kvality (IQC);
  • intralaboratorní studie, např. kontroly užitím nezávislých technik nebo analýzy slepých (blind) kontrolních vzorků;
  • účast v jiných mezilaboratorních porovnáváních.

Tato ‚opatření‘ se navzájem doplňují, ale nejsou dokonalá a automaticky nezajišťují, že výsledky budou vhodné pro daný účel. Měla by se identifikovat důležitá omezení, např. problémy při získávání stabilních vzorků pro IQC nebo CRM/RM, jejichž složení se odlišuje od složení vzorků pro rutinní zkoušení. Je třeba si uvědomit, že legislativa může předepisovat pro určité oblasti minimální četnost účasti v PT. Někteří poskytovatelé PT nabízejí flexibilní účast např. ve 2, 4, 6 nebo 12 cyklech za rok. Jsou i ojedinělé případy, kdy účast v PT není vůbec možná.

Oblasti odborné kompetence

Při plánování účasti v PT zahajuje laboratoř plánovací proces přehledem oblastí své odborné kompetence, kterou definuje prostřednictvím tří parametrů:

  • měřicí techniky;
  • vlastnosti;
  • předmětu.

Dvěma příklady jsou „Kvantitativní polymerázová řetězová reakce označovaná jako real-time PCR (RT-qPCR) pro stanovení sekvencí DNA patogenů v mase“ a „Stanovení koncentrace hořčíku v lidském séru atomovou emisní spektroskopií s indukčně vázaným plazmatem“.

Eurachem-ČR: Oblasti odborné kompetence

Oblast odborné kompetence může zahrnovat různé měřicí techniky, různé vlastnosti a/nebo různé předměty, které jsou ekvivalentní a srovnatelné. Laboratoř se může při plánování rozsahu své účasti v PT odkazovat na rozsah standardizovaného postupu nebo na své údaje o validaci metody. Pokud jsou vhodné programy PT k dispozici, očekává se, že se laboratoř bude účastnit zkoušení způsobilosti přinejmenším pro každou ze svých oblastí odborné kompetence.

Posuzování rizika

Informace o poskytovatelích zkoušení způsobilosti a programech PT jsou dostupné u národního akreditačního orgánu, na webových stránkách EPTIS (www.eptis.org) nebo dalších národních a mezinárodních organizací.

Aby bylo možné rozhodnout o vhodném rozsahu a četnosti účasti v PT, měla by laboratoř provést jednoduché posouzení rizik, přičemž by měla brát v úvahu například:

  • omezení daná metodologií, např. nestabilita instrumentace nebo interference ze složek matrice;
  • zkušenosti, znalosti a fluktuaci odborného personálu;
  • kvalitu a dostupnost referenčních materiálů atd.;
  • způsob použití výsledků (např. forenzní analýza a monitorování životního prostředí) a důsledky, pokud se zákazníkovi předá chybný výsledek;
  • počet zkoušek/kalibrací/měření vykonávaných mezi jednotlivými cykly PT;
  • komplexnost postupu zkoušky a změny v požadavcích, např. nižší meze při posuzování shody.

Případové studie

  1. Laboratoř stanovuje široký rozsah pesticidů v ovoci a zelenině. V závislosti na specifickém pesticidu laboratoř používá dvě technicky odlišné měřicí techniky, LC-MS a/nebo GC-MS. Kromě toho v závislosti na obsahu vody v matrici s e pro vysoký obsah (např. okurky, hrušky atd.) nebo nízký obsah (např. paprika, arašídy) používají různé techniky pro přípravu vzorků. Laboratoř by tak rozdělila své činnosti do čtyř oblastí technické kompetence, u kterých by se laboratoř potřebovala PT účastnit . Laboratoř však převážně posuzuje ovoce a zeleninu s vysokým obsahem vody a tak bude volit četnější účast v programech PT pro ovoce/zeleninu s vysokým obsahem vody.

(*) analýza pesticidů v laboratoři LC-MS (1) nebo GC-MS (2)

  1. Organizace má dvě laboratoře, situované na různých místech, obě stanovují řadu minerálů a stopových prvků v různých masných, rybích a obilných výrobcích. Každá laboratoř by definovala pro svou účast v PT dvě oblasti odborné kompetence: (i) obsah minerálů/stopových prvků v mase/rybách pomocí ICP-MS a (ii) obsah minerálů/stopových prvků v obilninách pomocí ICP-MS. Každá z laboratoří by se potřebovala účastnit v programech PT pro obě matrice. Avšak personál jedné z laboratoří má obecně menší zkušenosti vlivem vyšší fluktuace pracovníků. Organizace určí, že tato laboratoř by se měla účastnit PT s vyšší četností než druhá laboratoř.

Strategie PT

Jakmile se stanoví úroveň a četnost účasti, je strategie PT dokončena jako součást celkového plánování řízení kvality laboratoře. Strategie PT by měla zahrnovat alespoň období mezi dvěma opětovnými akreditacemi a měla by být každoročně revidována. Při auditech by laboratoř měla být připravena odůvodnit odbornými argumenty, co ji vedlo k jejím rozhodnutím o „rozsahu“ a „četnosti“ účasti v PT.

Zdroje

(1) EA-4/18:2010 – Guidance on the level and frequency of proficiency testing participation, www.european-accreditation.org, český překlad

(2) I. Mann and B. Brookman (eds.) Eurachem Guide: Selection, Use and Interpretation of Proficiency Testing Schemes (2nd ed. 2011), www.eurachem.org. Český překlad prvního vydání 2010 je součástí KVALIMETRIE 17 kapitola 3

Informace o poskytovatelích zkoušení způsobilosti a programech PT jsou dostupné u národního akreditačního orgánu, na webových stránkách EPTIS nebo dalších národních a mezinárodních organizací.

Eurachem-ČR
 

Mohlo by Vás zajímat

Analysis of Elemental Impurities in Lithium Iron Phosphate Cathode Materials for LIBs by ICP-OES

Instrumentace
ICP/OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie, Materiálová analýza

Monitoring of Adhesive Curing using Time Course Measurement with FTIR Spectroscopy

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Materiálová analýza

Škola MS: Portály LabRulez: Jak se stát jejich součástí a vyhledávat informace

Instrumentace
---
Výrobce
---
Zaměření
---

Advancing Research of Lithium-Ion Batteries Using the Agilent Cary 630 FTIR Spectrometer

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Materiálová analýza

Determination of Brix, fructose, glucose, and sucrose with NIRS

Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Potraviny a zemědělství
 

Podobné články


Článek | Akademie

Metodický list 5 - Mezilaboratorní experiment –proč a jak

Tento metodický list roztřiďuje jednotlivé druhy mezilaboratorních experimentů a zaměřuje se na nejčetnější provedení – zkoušení způsobilosti.

Článek | Akademie

Metodický list 12 - Jak může pomoci zkoušení způsobilosti mé laboratoři?

Zkoušení způsobilosti (PT) se užívá u kvantitativních, kvalitativních a interpretačních hodnocení, tento leták se však zaměřuje na PT pro kvantitativní zkoušky.

Článek | Akademie

Metodický list 14 - Výběr správného programu zkoušení způsobilosti pro moji laboratoř

Pro stejnou oblast zkoušek je obvykle k dispozici několik programů PT. Zaměříme se na ty body, jejichž zvážení by mělo laboratořím pomoci ve výběru těch PT programů, které nejlépe odpovídají jejich potřebám.

Článek | Akademie

Programy zkoušení způsobilosti pro vzorkování

Tento leták nabízí poskytovatelům zkoušení způsobilosti určité náměty pro aplikaci ISO/IEC 17043 (1) v oblasti organizace programů zkoušení způsobilosti (PT) pro vzorkování.
 

Podobné články


Článek | Akademie

Metodický list 5 - Mezilaboratorní experiment –proč a jak

Tento metodický list roztřiďuje jednotlivé druhy mezilaboratorních experimentů a zaměřuje se na nejčetnější provedení – zkoušení způsobilosti.

Článek | Akademie

Metodický list 12 - Jak může pomoci zkoušení způsobilosti mé laboratoři?

Zkoušení způsobilosti (PT) se užívá u kvantitativních, kvalitativních a interpretačních hodnocení, tento leták se však zaměřuje na PT pro kvantitativní zkoušky.

Článek | Akademie

Metodický list 14 - Výběr správného programu zkoušení způsobilosti pro moji laboratoř

Pro stejnou oblast zkoušek je obvykle k dispozici několik programů PT. Zaměříme se na ty body, jejichž zvážení by mělo laboratořím pomoci ve výběru těch PT programů, které nejlépe odpovídají jejich potřebám.

Článek | Akademie

Programy zkoušení způsobilosti pro vzorkování

Tento leták nabízí poskytovatelům zkoušení způsobilosti určité náměty pro aplikaci ISO/IEC 17043 (1) v oblasti organizace programů zkoušení způsobilosti (PT) pro vzorkování.
 

Podobné články


Článek | Akademie

Metodický list 5 - Mezilaboratorní experiment –proč a jak

Tento metodický list roztřiďuje jednotlivé druhy mezilaboratorních experimentů a zaměřuje se na nejčetnější provedení – zkoušení způsobilosti.

Článek | Akademie

Metodický list 12 - Jak může pomoci zkoušení způsobilosti mé laboratoři?

Zkoušení způsobilosti (PT) se užívá u kvantitativních, kvalitativních a interpretačních hodnocení, tento leták se však zaměřuje na PT pro kvantitativní zkoušky.

Článek | Akademie

Metodický list 14 - Výběr správného programu zkoušení způsobilosti pro moji laboratoř

Pro stejnou oblast zkoušek je obvykle k dispozici několik programů PT. Zaměříme se na ty body, jejichž zvážení by mělo laboratořím pomoci ve výběru těch PT programů, které nejlépe odpovídají jejich potřebám.

Článek | Akademie

Programy zkoušení způsobilosti pro vzorkování

Tento leták nabízí poskytovatelům zkoušení způsobilosti určité náměty pro aplikaci ISO/IEC 17043 (1) v oblasti organizace programů zkoušení způsobilosti (PT) pro vzorkování.
 

Podobné články


Článek | Akademie

Metodický list 5 - Mezilaboratorní experiment –proč a jak

Tento metodický list roztřiďuje jednotlivé druhy mezilaboratorních experimentů a zaměřuje se na nejčetnější provedení – zkoušení způsobilosti.

Článek | Akademie

Metodický list 12 - Jak může pomoci zkoušení způsobilosti mé laboratoři?

Zkoušení způsobilosti (PT) se užívá u kvantitativních, kvalitativních a interpretačních hodnocení, tento leták se však zaměřuje na PT pro kvantitativní zkoušky.

Článek | Akademie

Metodický list 14 - Výběr správného programu zkoušení způsobilosti pro moji laboratoř

Pro stejnou oblast zkoušek je obvykle k dispozici několik programů PT. Zaměříme se na ty body, jejichž zvážení by mělo laboratořím pomoci ve výběru těch PT programů, které nejlépe odpovídají jejich potřebám.

Článek | Akademie

Programy zkoušení způsobilosti pro vzorkování

Tento leták nabízí poskytovatelům zkoušení způsobilosti určité náměty pro aplikaci ISO/IEC 17043 (1) v oblasti organizace programů zkoušení způsobilosti (PT) pro vzorkování.