Cenu Wernera von Siemense 2019 v kategorii Ocenění pedagogické praxe získal Prof. Ing. František Štěpánek, Ph.D. z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Čt, 12.3.2020
| Originální článek z: Vysoká škola chemicko-technologicka v Praze
Hlavní rolí pedagoga je dnes pomáhat studentům orientovat se v záplavě informací.
Vysoká škola chemicko-technologicka v Praze - Ceny Wernera von Siemense 2019

Vysoká škola chemicko-technologicka v Praze - Ceny Wernera von Siemense 2019

Profesor František Štěpánek dlouhodobě podporuje spolupráci svého oboru s obory příbuznými, věnuje se i studentům z jiných škol, např. zaměřených na farmacii. Propojuje akademický svět se světem renomovaných firem a korporací, řada jeho studentů působí ve vývojových odděleních nadnárodních společností, které se specializují na oblast biomedicíny, farmacie a agrochemie. Profesor Štěpánek pomáhá studentům rozvíjet a upevnit tzv. inženýrský způsob myšlení, který je nezbytný pro řešení vědeckých a technických úkolů. Studenti vysoce oceňují nejen mimořádně rozsáhlé a hluboké znalosti profesora Štěpánka, ale i jeho empatii, lidský přístup a manažerské dovednosti.

Je zakladatelem a vedoucím Laboratoře chemické robotiky (LCHR), která byla otevřena na VŠCHT v Praze v červnu 2008 a kterou do dnešního dnes prošly desítky Ph.D. studentů i studentů bakalářského a magisterského studia, včetně několika post-doktorských výzkumných pracovníků. Profesor Štěpánek byl rovněž školitelem Martina Baloucha, který letos obsadil 2. místo v kategorii Nejlepší diplomová práce. Současnou rolí pedagoga je, podle profesora Štěpánka, pomoci studentům se orientovat v záplavě dostupných informací, držet směr a netěkat a umět si pokládat ty správné otázky. „Práce pedagoga mi dala spoustu radosti a uspokojení z úspěchů mých absolventů a hlavně mnoho přátelství, zejména s absolventy doktorského studia,“ říká profesor Štěpánek.

Vysoká škola chemicko-technologicka v Praze: prof. Ing. František Štěpánek, Ph.D.

Profesor František Štěpánek vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze, kde rovněž absolvoval doktorské studium – současně také na Univerzitě Pierra a Marie Curieových v Paříži. Po dvouletém post-doktorském pobytu na Unilever R&D v Port Sunlight pokračoval ve výzkumné i pedagogické práci na Imperial College v Londýně. Do Prahy a na svou alma mater se vrátil v roce 2008, aby zde založil Laboratoř chemické robotiky (LCHR), v jejímž čele stojí dodnes. Profesor František Štěpánek je autorem více než 140 odborných publikací a držitelem několika významných ocenění za vědeckou práci.

Laboratoř chemické robotiky je vybavena špičkovými přístroji a probíhá v ní multidisciplinární výzkum týkající se vývoje tzv. chemických robotů, tj. syntetických mikročástic, které mají strukturu a funkci inspirovanou jednobuněčnými organismy. Mají například schopnost řízeného vylučování molekul přes polopropustnou membránu, autonomního pohybu v prostředí a disponují systémem vnitřních kompartmentů, v nichž mohou probíhat chemické reakce.

Proč jste se rozhodl pro pedagogickou dráhu?

Chtěl jsem kombinovat výzkum podle mé volby, spolupráci s praxí a výchovu talentů. Vysoká škola mi pro to přišla jako nejlepší zázemí.

Co vám při učení přináší největší radost?

Vidět postupný přerod studentů z čerstvých maturantů až do profesionálů schopných vzít na sebe a samostatně řídit složité výzkumné nebo aplikované projekty. Mít šanci inspirovat studenty a otevírat jim možnosti profesního uplatnění.

Je učit dneska těžší nebo jiné, než to bylo dřív?

Myslím, že v minulosti bylo učení zejména o předávání informací a faktů. Dnes je dostupnost informací taková, že rolí pedagoga je spíše pomoci studentům se v té záplavě orientovat, držet směr a netěkat, umět si pokládat ty správné otázky. Možná je dnes těžší studenty zaujmout a udržet pozornost v konkurenci všech vjemů z on-line světa.

Co se Vám na současných studentech líbí, případně nelíbí?

Líbí se mi, co všechno jsou schopni samostatně zorganizovat a zařídit, jak se umí propojovat navzájem a pracovat v týmech, nebojí se jít do složitých témat. Velmi se mi líbí, že chtějí mít jasno o smyslu toho, co dělají, chtějí vědět, že mění svět k lepšímu. Také se mi líbí pestrost osobností a pohledů na svět, které studenti přinášejí.

Co byste doporučil těm, kdo zvažují kariéru pedagoga?

Určitě si vyzkoušet i jinou práci, aby měli porovnání. V rámci pedagogické práce pak mít co nejpestřejší skladbu různých typů výuky a nespadnout do rutiny. A neustále si uvědomovat, že cokoli uděláme nebo řekneme, je vnímáno skupinou mladých lidí, které tím formujeme, a že bychom jim měli jít příkladem.

Co nejcennějšího Vám práce pedagoga dala?

Dala mi spoustu radosti a uspokojení z úspěchů mých absolventů a hlavně mnoho přátelství, zejména s absolventy doktorského studia.

Cena Wernera von Siemense 2019

Siemens: Cena Wernera von Siemense 2019

Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
 

Mohlo by Vás zajímat

Analysis of Elemental Impurities in Lithium Iron Phosphate Cathode Materials for LIBs by ICP-OES

Instrumentace
ICP/OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie, Materiálová analýza

Monitoring of Adhesive Curing using Time Course Measurement with FTIR Spectroscopy

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Materiálová analýza

Škola MS: Portály LabRulez: Jak se stát jejich součástí a vyhledávat informace

Instrumentace
---
Výrobce
---
Zaměření
---

Advancing Research of Lithium-Ion Batteries Using the Agilent Cary 630 FTIR Spectrometer

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Materiálová analýza

Determination of Brix, fructose, glucose, and sucrose with NIRS

Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Potraviny a zemědělství
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Masovosti ve výuce jsme nepodlehli

Přepis rozhovoru rektora VŠCHT Praha profesora Karla Melzoch pro Lidové noviny z roku 2017 o situaci a plánech VŠCHT a vědě obecně.

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“

Článek | Různé

Financování life sciences v ČR: bakaláři a magistři

Druhým dílem seriálu o financování vědecké kariéry v life sciences v ČR se dostáváme na vysokou školu.

Článek | Video

Jitka Čejková: Dělám, co mě baví, a ráda svou práci odvádím pořádně

V rozhovoru, který nám Jitka Čejková poskytla, se rozpovídala o své vědecké kariéře, grantové politice či hodnocení vědců. A také o tom, jak skloubila roli vědkyně s mateřstvím.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Masovosti ve výuce jsme nepodlehli

Přepis rozhovoru rektora VŠCHT Praha profesora Karla Melzoch pro Lidové noviny z roku 2017 o situaci a plánech VŠCHT a vědě obecně.

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“

Článek | Různé

Financování life sciences v ČR: bakaláři a magistři

Druhým dílem seriálu o financování vědecké kariéry v life sciences v ČR se dostáváme na vysokou školu.

Článek | Video

Jitka Čejková: Dělám, co mě baví, a ráda svou práci odvádím pořádně

V rozhovoru, který nám Jitka Čejková poskytla, se rozpovídala o své vědecké kariéře, grantové politice či hodnocení vědců. A také o tom, jak skloubila roli vědkyně s mateřstvím.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Masovosti ve výuce jsme nepodlehli

Přepis rozhovoru rektora VŠCHT Praha profesora Karla Melzoch pro Lidové noviny z roku 2017 o situaci a plánech VŠCHT a vědě obecně.

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“

Článek | Různé

Financování life sciences v ČR: bakaláři a magistři

Druhým dílem seriálu o financování vědecké kariéry v life sciences v ČR se dostáváme na vysokou školu.

Článek | Video

Jitka Čejková: Dělám, co mě baví, a ráda svou práci odvádím pořádně

V rozhovoru, který nám Jitka Čejková poskytla, se rozpovídala o své vědecké kariéře, grantové politice či hodnocení vědců. A také o tom, jak skloubila roli vědkyně s mateřstvím.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Masovosti ve výuce jsme nepodlehli

Přepis rozhovoru rektora VŠCHT Praha profesora Karla Melzoch pro Lidové noviny z roku 2017 o situaci a plánech VŠCHT a vědě obecně.

Článek | Osobnosti

Ing. Jitka Čejková, Ph.D.

„Přijímám výzvy tak, jak mi je život předhazuje.“

Článek | Různé

Financování life sciences v ČR: bakaláři a magistři

Druhým dílem seriálu o financování vědecké kariéry v life sciences v ČR se dostáváme na vysokou školu.

Článek | Video

Jitka Čejková: Dělám, co mě baví, a ráda svou práci odvádím pořádně

V rozhovoru, který nám Jitka Čejková poskytla, se rozpovídala o své vědecké kariéře, grantové politice či hodnocení vědců. A také o tom, jak skloubila roli vědkyně s mateřstvím.