Hledání čtvrté formy výuky

St, 5.1.2022
| Originální článek z: VŠCHT/SPIN/Radek Cibulka
Ruku na srdce, kdo z nás dříve využíval platformy jako MS Teams či Zoom? A vzpomeňme, kolik odpůrců nahrávání přednášek se objevovalo při každé diskusi na toto téma.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze/Tomáš Princ: prof. Ing. Radek Cibulka, Ph.D. (foto z knihy) DYNAMICKÁ ROVNOVÁHA NA DOSAH? S chemiky z VŠCHT Praha o vědě a rovnosti

Vysoká škola chemicko-technologická v Praze/Tomáš Princ: prof. Ing. Radek Cibulka, Ph.D. (foto z knihy) DYNAMICKÁ ROVNOVÁHA NA DOSAH? S chemiky z VŠCHT Praha o vědě a rovnosti

V posledních měsících se do našeho každodenního slovníku zařadily pojmy jako on-line výuka či videopřednáška – výrazy typické pro výuku v období pandemie covidu-19. Téměř přes noc se z vyučujících stali „kameramani, zvukaři“ a odborníci na systémy umožňující dálkovou komunikaci.

Ruku na srdce, kdo z nás dříve využíval platformy jako MS Teams či Zoom? A vzpomeňme, kolik odpůrců nahrávání přednášek se objevovalo při každé diskusi na toto téma.

Dnes máme za sebou stovky hodin nahraných přednášek a nespočet hodin výuky „na dálku“ v reálném čase. Přesto všichni toužebně očekávají chvíli, až se zpět trvale vrátí „prezenční výuka“, která se nám v dřívějších dobách zdála jedinou možnou formou nevyžadující přívlastek.

Materiály pro on-line výuku pomáhají v dnešní zvláštní době, jejíž mimořádnost přispívá i k omluvě jejich nedokonalosti. Již dnes je však potřeba přemýšlet, zda a jak nám mohou nově osvojené přístupy k výuce prospět i v „mírových“ časech.

Národní akreditační úřad (NAU) zveřejnil na své webové stránce stanovisko¹, ve kterém řadí nahrané materiály do škatulky „studijní opory“. Jako částečnou náhradu normální výuky v posluchárně uznává jen on-line výuku v reálném čase. Ano, tomu rozumím. Rovněž souhlasím s NAU, že kontaktní výuku nic nenahradí. Přesto mi nedá spát otázka, zda by přece jen nebylo možné obohatit tradiční schéma přednáška-seminář-laboratoř (P/S/L)² něčím neotřelým.

Zaslechl jsem různé myšlenky. Zaměřit přednáškový čas na pokročilá témata nebo pouze na diskusi s tím, že student zvládne základy prostřednictvím videopřednášek. V takovém přístupu postrádám důležitou roli vysokoškolské přednášky, tedy na přiměřených příkladech ukázat studujícím způsob myšlení v oboru. Navíc je zde riziko zapojení omezeného počtu diskutujících a také praktický problém, že se nám předmět 3/2/3 (P/S/L) rozroste třeba na 2/3/2/3 (P/video/S/L). Čas studentů není neomezený.

Neznám odpověď na výše položenou otázku. Napověděla mi debata v kruhu rodinném na téma: „Proč stále hovoříme o posluchačích a posluchárnách.“ Aha, v označení je zakopaný pes. Posluchárna – auditorium, tedy původně římský soudní dvůr, se později používá jako označení pro sál, hlediště či místo k poslechu. Nikdo ale nechce, aby studenti při přednáškách pouze poslouchali. Je tedy důvod k přejmenování poslucháren? Určitě ne, jen se vraťme k původnímu významu auditoria, tedy k místu, kde je dobrá akustika. Tedy k místu, kde je dobře slyšet učitel i student. Zapojme nejlépe všechny přítomné studenty, například elektronickým způsobem komunikace, přímo na přednáškách a třeba i po splněném domácím úkolu v podobě zhlédnutí krátkého videa či přečtení učebního textu.

Zdroje
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
 

Mohlo by Vás zajímat

Analysis of Elemental Impurities in Lithium Iron Phosphate Cathode Materials for LIBs by ICP-OES

Instrumentace
ICP/OES
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Průmysl a chemie, Materiálová analýza

Monitoring of Adhesive Curing using Time Course Measurement with FTIR Spectroscopy

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Shimadzu
Zaměření
Materiálová analýza

Škola MS: Portály LabRulez: Jak se stát jejich součástí a vyhledávat informace

Instrumentace
---
Výrobce
---
Zaměření
---

Advancing Research of Lithium-Ion Batteries Using the Agilent Cary 630 FTIR Spectrometer

Instrumentace
FTIR Spektroskopie
Výrobce
Agilent Technologies
Zaměření
Materiálová analýza

Determination of Brix, fructose, glucose, and sucrose with NIRS

Instrumentace
NIR Spektroskopie
Výrobce
Metrohm
Zaměření
Potraviny a zemědělství
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Milena Stránská (Zachariášová), Ph.D.

„Snažím se o to, aby se v mém výzkumu odrážela realita.“

Článek | Osobnosti

Ing. Irena Kučerová, Ph.D.

„Snažíme se prodloužit životnost toho, co vytvořili naši předci.“

Článek | Osobnosti

Rozhovor s laureátem Studentského velemloka za akademický rok 2019/2020 – Mimosekční předmět

Cenu velemloka za nejlepší mimosekční předmět dostal letos RNDr. Tomáš Křížek Ph.D. (*1983) za jeho přednášku “Prezentace a veřejné projevy”. Na katedře analytické chemie také vede cvičení z analytické chemie.

Článek | Osobnosti

Na naše studenty jsem velmi pyšný

Svou vědeckou kariéru zasvětil do velké míry „krásnému chemickému inženýrství v požární praxi“. V rozhovoru se věnujeme také využití principů hybridní výuky, společnému základu nebo časové zátěži studentů.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Milena Stránská (Zachariášová), Ph.D.

„Snažím se o to, aby se v mém výzkumu odrážela realita.“

Článek | Osobnosti

Ing. Irena Kučerová, Ph.D.

„Snažíme se prodloužit životnost toho, co vytvořili naši předci.“

Článek | Osobnosti

Rozhovor s laureátem Studentského velemloka za akademický rok 2019/2020 – Mimosekční předmět

Cenu velemloka za nejlepší mimosekční předmět dostal letos RNDr. Tomáš Křížek Ph.D. (*1983) za jeho přednášku “Prezentace a veřejné projevy”. Na katedře analytické chemie také vede cvičení z analytické chemie.

Článek | Osobnosti

Na naše studenty jsem velmi pyšný

Svou vědeckou kariéru zasvětil do velké míry „krásnému chemickému inženýrství v požární praxi“. V rozhovoru se věnujeme také využití principů hybridní výuky, společnému základu nebo časové zátěži studentů.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Milena Stránská (Zachariášová), Ph.D.

„Snažím se o to, aby se v mém výzkumu odrážela realita.“

Článek | Osobnosti

Ing. Irena Kučerová, Ph.D.

„Snažíme se prodloužit životnost toho, co vytvořili naši předci.“

Článek | Osobnosti

Rozhovor s laureátem Studentského velemloka za akademický rok 2019/2020 – Mimosekční předmět

Cenu velemloka za nejlepší mimosekční předmět dostal letos RNDr. Tomáš Křížek Ph.D. (*1983) za jeho přednášku “Prezentace a veřejné projevy”. Na katedře analytické chemie také vede cvičení z analytické chemie.

Článek | Osobnosti

Na naše studenty jsem velmi pyšný

Svou vědeckou kariéru zasvětil do velké míry „krásnému chemickému inženýrství v požární praxi“. V rozhovoru se věnujeme také využití principů hybridní výuky, společnému základu nebo časové zátěži studentů.
 

Podobné články


Článek | Osobnosti

Doc. Ing. Milena Stránská (Zachariášová), Ph.D.

„Snažím se o to, aby se v mém výzkumu odrážela realita.“

Článek | Osobnosti

Ing. Irena Kučerová, Ph.D.

„Snažíme se prodloužit životnost toho, co vytvořili naši předci.“

Článek | Osobnosti

Rozhovor s laureátem Studentského velemloka za akademický rok 2019/2020 – Mimosekční předmět

Cenu velemloka za nejlepší mimosekční předmět dostal letos RNDr. Tomáš Křížek Ph.D. (*1983) za jeho přednášku “Prezentace a veřejné projevy”. Na katedře analytické chemie také vede cvičení z analytické chemie.

Článek | Osobnosti

Na naše studenty jsem velmi pyšný

Svou vědeckou kariéru zasvětil do velké míry „krásnému chemickému inženýrství v požární praxi“. V rozhovoru se věnujeme také využití principů hybridní výuky, společnému základu nebo časové zátěži studentů.